Friday, September 16, 2011

Kejodohan

“Dikahwini wanita itu (untuk dijadikan isteri) kerana empat perkara iaitu harta kekayaannya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya.  Maka utamakanlah (dalam pemilihanmu itu) wanita yang kuat  beragama, nescaya sejahtera hidupmu” 

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji (juga), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik, dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)"

"Tiada perkahwinan seorang anak perempuan kecuali dengan wali, dan tiada perkahwinan seorang wanita kecuali seorang lelaki yang sekufu dengannya"


Sebelum tu, kau orang rasa perkataan "kejodohan" tu pelik ke tak. Aku rasa macam pelik. Whatever lah. Berbalik kepada topik. Aku tak nafikan memang orang mudah tertarik dengan rupa. Nampak je comel sikit, mesti rasa macam nak mengorat, betul? Tapi apa yang aku boleh cakap berdasarkan ayat-ayat kat atas ni, in case kalau kau orang ada tertarik dengan sesiapa sebab tengok muka dia boleh tahan, kau tengok lah dulu kat cermin, agak-agak muka kau orang saing-saing dia tak. Kalau saing-saing, kau orang kena tengok pulak agamanya. Agama tu kena utamakan. Tapi tak wajib pun. Kalau kau nak hidup sejahtera lah.

Tapi, utamakan agama kat sini bagi aku bukan lah maksudnya kau mesti cari yang warak, soleh, solehah dan sebagainya. Kau kena cari yang agamanya sama taraf dengan kau lah. Kalau kau punya solat, puasa semua tak pernah cukup, takkan kau nak cari yang warak, betul? Masak kau kena ceramah hari-hari, mana boleh tahan. Asalkan lebih kurang tu dah boleh lah. Ayat tu jugak menyatakan takde perkahwinan yang tak sekufu. Maknanya kalau kau jahat, bini kau pun nanti jahat lah jugak. Kalau nak pasangan yang baik, kau kena lah jadi baik dulu.

Pasal sekufu tu pulak, yang paling utama agama lah yang kena setaraf. Tapi kebijaksanaan, pangkat, keturunan, taraf hidup, harta kekayaan dan sebagainya pun kena setaraf jugak, kalau boleh lah. Memang tak wajib, tapi perlu, untuk mengelakkan masalah salah faham, ketidakseimbangan dan yang paling selalu, mengungkit. Takut kalau berlanjutan, nanti kau orang rasa bosan lepas tu mula lah gaduh sampai nak bercerai lah, nak kahwin lagi satu lah. Tapi katakan lah calon kau orang tu semua tak berapa nak setaraf, biarlah yang lelaki lebih sikit dari yang perempuan. Sebab lelaki ni lebih baik dalam pengawalan emosi dan tanggungjawab lelaki lebih besar.


No comments:

Post a Comment

Boleh merapu, boleh meluahkan perasaan. Jangan malu, jangan segan.