Sunday, October 16, 2011

Marilah menuju kejayaan

Aku nak kongsi satu cerita, yang mana aku rasa bagus untuk orang-orang yang berperangai macam @#$?%&, tapi sedang cuba nak berubah.

Dan aku rasa sesuai jugak untuk orang-orang yang dah memang baik, tapi nak jadi lebih baik, macam aku. Kahkah. OK tak lawak. Dah sekarang baca cerita ni.

Pada suatu malam yang hening, ada seorang rakan tanya aku,

"Mizan, muka kau nampak berseri-seri dan bersinar-sinar lah, macam sinaran pasport kegemilangan. Kelas kau. Apa rahsianya? Adakah sebab kau rajin qiamulail?"

OK aku tipu. Tak ada soalan macam tu. Dia tanya macam ni sebenarnya,

"Mizan, kau ada tips tak macam mana nak pastikan kita tak tinggal solat? Orang cakap mula-mula kena solat 40 waktu berturut-turut, InsyaAllah lepas tu kita akan terus tak tinggal solat dan akan rasa berat hati nak tinggal solat. Tapi 40 waktu tu bukan macam makan cheese tart 40 biji doh."

OK untuk yang lemah matematik, aku tolong kira.

40 waktu ialah sama dengan solat untuk 8 hari.

Aku faham masalah ni.

Kalau dah terbiasa tinggal solat, macam mana nak pastikan boleh solat 40 waktu berturut-turut, betul?

Boleh sebenarnya.

Kau orang cuba buat masa bulan puasa. Sebab masa bulan puasa, syaitan kena ikat.

Tak ada hasutan syaitan, jadi kau nak berubah pun kurang gangguan.

Tapi semangat dan kesedaran nak berubah tu kena ada lah.

Kalau tak, syaitan tak ada pun tak jadi apa.

Lagipun bulan puasa kan wajib puasa.

Kalau tak puasa, malu lah orang lain nampak, ahli keluarga nampak, kawan-kawan nampak. Kan? *Sarcasm*

Aku rasa ramai yang puasa sebab takut malu, dan aku rasa ramai jugak yang puasa tapi tak solat. Sebab aku dah jumpa sendiri beberapa orang macam ni.

Yelah, puasa setahun sebulan je, solat kena setiap hari 5 kali sampai mati.

Tapi kau kena fikir jugak, apa guna puasa kalau tak solat. Dapat lapar dahaga je.

Jadi kau kena betulkan mind set dulu.

Kau kena selalu ingatkan diri kau yang kau kena puasa, tapi puasa kau akan jadi sia-sia kalau kau tak solat.

Maka secara automatiknya kau akan cuba sedaya upaya untuk solat.

Kalau tak biasa mungkin kau akan terlupa atau terlepas waktu.

Tapi tak apa, jangan terlalu runsing. Sebab masih boleh qada'.

Yang penting kau jangan tinggal terus.

Satu lagi, bila kau teringat je kau qada' cepat-cepat. Sebab kalau kau tangguh, nanti jadi lagi banyak lepas tu kau pun jadi makin malas nak qada'.

Kau teruskan macam tu, untuk sepanjang bulan puasa tu kalau boleh. InsyaAllah lepas tu akan OK.

Lepas tu bila dah habis puasa, kau kekalkan momentum tu.

Syaitan dah bebas balik, jadi semangat kau kena kuat sikit.

Banyakkan berdoa mintak dikuatkan semangat, diteguhkan iman.

Apapun konsep dia senang je.

Bulan puasa bulan yang mulia, yang mana baik buruk kau akan dipengaruhi 100% atas diri kau sendiri sebab syaitan tak ada.

Disebabkan tak ada syaitan, kau ambillah kesempatan tu untuk cuba berbuat baik dan memperbaiki diri, dan cuba kekalkan sampai lepas bulan puasa.

Sebab kalau masa bulan puasa kau boleh buat, takkan habis je bulan puasa kau tak boleh buat kan?


1 comment:

  1. aku pon pnah jumpa orang yang puasa tp x solat, puasa lapar n dahaga je.

    tapi xde syaitan pon dlm bulan puasa ni, nafsu tetap ada. kalau hidup ni ikut nafsu, ada syaitan ke x ada ke-sama je.

    semua ni bergantung pada diri masing2.

    ReplyDelete

Boleh merapu, boleh meluahkan perasaan. Jangan malu, jangan segan.