Thursday, February 23, 2012

Tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri China.

OK, tajuk entri tu cuma sekadar metafora je. Nak menuntut ilmu tak payah sampai negeri China sangat, kat PTAR 1 pun boleh. Kahkah. Apa yang aku cuba nak bagitahu sebenarnya ialah aku telah berjaya melakukan kesemua perkara-perkara yang berikut untuk grad, termasuk:

  • meluangkan masa sebanyak 12 jam setiap hari bermula khamis hingga ahad untuk buat projek yang akhirnya tetap tak berjaya disiapkan
  • menghabiskan wang sebanyak RM200++ untuk beli bahan mentah dan spare part pyrolyzer yang akhirnya tak dapat digunakan pun
  • menyiapkan juga thesis dalam masa cuma 3 hari walaupun projek tak siap
  • print draf thesis berulang kali dan terpaksa menebalkan muka hantar draf thesis yang formatnya tak betul dan kena marah sebab perbezaan format Word 2010 dan Word 2007
  • menjawab 6 exam dalam masa 6 hari, yang mana 4 daripadanya dijawab dalam masa 3 hari yang pertama
  • terpaksa buat pembetulan untuk hard bound thesis dua kali sebab kesilapan pekerja kedai dan terpaksa burn cd dua kali sebab kecuaian pekerja kedai hilangkan cd

Macam mana? Teruk? Biasa je?

Walaupun macam-macam jugak dugaan aku, dan aku hampir-hampir putus asa sebab hilang semangat, tapi aku teruskan juga. Akhirnya, aku boleh bersyukur sebab aku dah berjaya tempuh semua tu. Kalau aku putus asa time tu, dah tentu kena extend. Buang masa satu, lambat dapat kerja, lepas tu lambat dapat bagi duit kat parents, lambat dapat kahwin, lambat dapat anak, lambat beli handphone baru, ah semua lah jadi lambat. Apapun, aku dah lega dan aku nak ucapkan terima kasih yang tak terhingga kat mak abah dan atok nenek yang selalu doakan aku dan buatkan solat hajat untuk aku. Tak lupa juga kepada rakan-rakan yang menenangkan aku disaat aku keserabutan dan bagi semangat untuk aku habiskan juga semester ni (ayat macam menang pertandingan mewarna peringkat daerah, aku tahu). Dan yang paling penting, syukur pada Allah S.W.T. kerana tanpaNya, semua ni takkan berlaku. Alhamdulillah.


p.s.: Kawan-kawan dan adik-adik, semoga kita berjumpa lagi. Jangan lupa kat aku ya =)


4 comments:

  1. aku mngkin menghadapi mende yang sama macam kau. huarghhhhhhhh. TAKUT

    ReplyDelete
  2. takpe hus jangan putus asa contact mummy. nanti kalau korang buntu sangat, kita duduk semeja bincang macam mana. kot kot boleh menjana idea baru atau alternatif lain.

    ReplyDelete
  3. Tahniah, skali lagi tahniah!! *macam dalam vid Spongebob* Cecepat kerjaan, jumpa jodoh --> kawen --> dapat anak *tapi bukan twins, sbb nanti azie yang dapat twins :p wakakka. Ktorang nak jadi flower girls tau! Hhahahha

    ReplyDelete
  4. haha. terima kasih. jumpa jodoh tu tak tau lagi bila, kalau nak jadi flower girls kena tolong doa mintak dipercepat & dipermudahkan pertemuan dengan jodoh. hehe. takyah twins, keluar sorang-sorang sudah. senang nak jaga. haha

    ReplyDelete

Boleh merapu, boleh meluahkan perasaan. Jangan malu, jangan segan.