Monday, April 8, 2013

Peminta sedekah urban

Pernah tak engkorang jumpa peminta sedekah yang selalu datang kat meja time engkorang tengah makan? Biasa yang datang ni kalau bukan OKU, orang orang yang katanya dari masjid ataupun rumah anak yatim kat Thailand, Myanmar, Nigeria dan sebagainya. Golongan yang pertama tu engkorang boleh lupakan, pasal gua nak fokus kat golongan yang kedua tu, yang mintak derma untuk masjid atau rumah anak yatim kat negara diorang.

Gua sebagai seorang yang berasal dari Lembah Klang, gua rasa gua patut mengutarakan beberapa persoalan yang terbenak diminda gua. Yang pertama sekali, pernah tak engkorang terfikir, kenapa diorang yang datang dari Thailand semua ni gigih benau nak datang sampai ke Lembah Klang ni semata mata nak mintak sedekah? Engko tak rasa jauh ke? Kenapa tak pergi je belah belah Kelantan sana ke, Terengganu ke, Perlis ke kalau setakat nak mintak sedekah? Kan lagi dekat. Apa orang orang kat sana kedekut sangat ke? Yang derma pun rata rata singgit, paling banyak pun dalam sepuluh ringgit, mana mana pun cenggitu juga. Engko nak datang Lembah Klang ni modal nak travel dia je dah berapa. Kurang kerja.

Ni lagi satu benda aku pelik pasal pemintak sedekah ni, jenis yang bagi resit. Cuba bagitau aku apa motif dia ni bagi resit. Apa boleh claim kat company? Ke boleh simpan untuk claim pahala? Nak beli resit tu dah sah sah kena keluar duit. Kan elok kalau disimpan je duit tu. Boleh buat tambah tambah yang orang sedekah tu. 

Sampai sekarang aku masih tertanya tanya kenapa dan mencari jawapannya. Kalau engkorang ada jawapan kepada semua persoalan aku ni, tolong bagitau. Aku amat menghargainya.


No comments:

Post a Comment

Boleh merapu, boleh meluahkan perasaan. Jangan malu, jangan segan.